Sådan kan virksomheden gøres mere sikker

En sikker virksomhed giver de ansatte mere tryghed i deres færden på arbejdspladsen. Tryghed er en vigtig forudsætning for at både kunne trives og producere, da vi ikke skal bekymre os, men har tillid til det sted, hvor vi opholder os mange af ugens dage.

For virksomheder tales der i dag meget om den digitale sikkerhed, som fylder meget på dagsordenen. Begreber som phishing og ransomeware er blevet almindeligt kendt, mens de digitale vaner også har været under stort fokus de senere år. Men der findes også andre former for sikkerhed, der er meget væsentlige at have styr på for virksomheden. Vi ser på nogle af dem her.

Hvor der er røg, er der ild

Et gammelt ordsprog lyder: ”hvor der er røg, er der ild”. Og røg og varme er da netop også nogle af de ting, som følger med en ildebrand. Ved brand er det meget vigtigt, at virksomheden har en effektiv alarm, gode evakueringsrutiner og effektiv brandventilation. Når man taler om brandventilation i dag, skal det naturligvis foregå automatisk, så døre og vinduer åbner sig og leder varmen og røgen ud. Det betyder nemlig, at ansatte kan komme mere sikkert ud af bygningen – ligesom brandfolk kan komme hurtigere ind i bygningen, fordi de har en langt bedre sigtbarhed.  

Stop tyven

Det er muligvis primært om natten, at tyven slår til. Men selvom det er udenfor arbejdstiden og ikke nødvendigvis personlige ejendele, der bliver stjålet, så er det at blive udsat for tyveri ubehageligt. Dels fordi det er ens arbejde som går tabt, men også fordi det stadig er et overgreb på et sikkert rum. Desuden vil ét tyveri skabe usikkerhed omkring, hvorvidt det kan ske igen.

Det er derfor en god idé at investere i et godt alarmsystem, der kan afskrække tyven. Meget af opgaven i at stoppe tyven består nemlig i at udelukkende handle præventivt. Her kan det at skilte med alarmsystemer og overvågning have stor effekt.

Vær selv præventive

Mange ulykker sker nærmest ud af det blå på arbejdspladsen. Derfor er det en god idé selv at være præventive. For ved at reagere og lade ansatte melde om nær-ulykker kan I forhindre den reelle ulykke i at ske! Det kan være guld værd at reagere i tide.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *